Blog

Skrzynia DSG – jak działa i dlaczego jest popularna?

Coraz więcej osób wybiera samochody wyposażone w automatyczne skrzynie biegów. Oprócz tradycyjnych „automatów” w autach stosuje się także skrzynie DSG, które łączą funkcje przekładni automatycznych i manualnych. Samochód z przekładnią DSG oferuje błyskawiczną zmianę biegów i przyspieszanie bez utraty mocy. Jak działa ta skrzynia? Jakie ma wady i zalety? 

Skrzynia DSG – co to takiego?

Skrzynia DSG (Drive Shift Gearbox lub Direkt Schalt Getriebe) to zautomatyzowana przekładnia, która posiada dwa sprzęgła, co pozwala na szybszą zmianę przełożeń, oraz dwumasowe koło zamachowe. Skrzynie DSG dzielą się na modele z mokrym i suchym sprzęgłem. Modele z mokrym sprzęgłem (chłodzone olejem) przenoszą wyższy moment obrotowy, podczas gdy te z suchym sprzęgłem stosowane są w autach o mniejszych jednostkach napędowych.

Pierwszą skrzynię DSG (DQ250) zastosowano seryjnie w 2003 roku w samochodach marki Volkswagen. Dziś skrzynie DSG można znaleźć także w autach innych marek, takich jak Škoda, Fiat, KIA, Ford, BMW czy Renault.

Jak działa skrzynia biegów DSG?

Skrzynia DSG to tak naprawdę dwie skrzynie biegów – jedna obsługuje biegi parzyste, a druga nieparzyste oraz bieg wsteczny. Każda z tych skrzyń ma swoje oddzielne sprzęgło, stąd nazwa „dwusprzęgłowa”. Zmiana biegów odbywa się płynnie, przełączając moment obrotowy z jednego sprzęgła na drugie. Na przykład, gdy auto jedzie na drugim biegu, skrzynia automatycznie przygotowuje trzeci bieg, co zapewnia bezszarpową jazdę. Cały proces zmiany biegów trwa tylko ułamek sekundy, a moc silnika jest ciągle przenoszona na koła.

Dźwignia zmiany biegów w skrzyni DSG wygląda tak jak w tradycyjnej automatycznej przekładni. Kierowca może wybierać tryb automatyczny lub zmieniać biegi ręcznie.

Zalety i wady skrzyni DSG

Skrzynie DSG oferują wyższą dynamikę jazdy i niższe zużycie paliwa w porównaniu do tradycyjnych automatycznych skrzyń. Zmiany biegów są płynne, a przyspieszanie odbywa się bez opóźnień, co przekłada się na lepszy komfort jazdy.

Jednak skrzynie DSG mają także swoje wady. Są mniej trwałe, zwłaszcza modele z suchymi sprzęgłami, które szybciej się zużywają. Objawami awarii mogą być szarpanie przy zmianie biegów oraz zbyt wysokie obroty silnika. Problemy mogą dotyczyć również koła dwumasowego i modułów sterujących.

Koszt naprawy skrzyni DSG może wynieść od 4000 do 6000 zł, a w niektórych przypadkach trzeba doliczyć zakup koła zamachowego za dodatkowe 1500-2500 zł.

Jak trwała jest skrzynia DSG?

Przewidywana trwałość skrzyni DSG wynosi około 150-200 tys. km. Po tym przebiegu ryzyko awarii rośnie, ale nie oznacza to, że koniecznie muszą wystąpić problemy. Regularna wymiana oleju (co 40-60 tys. km) i płynów hydraulicznych może wydłużyć żywotność skrzyni nawet do 250-300 tys. km.

Jak sprawdzić skrzynię DSG przed zakupem?

Przed zakupem samochodu ze skrzynią DSG warto sprawdzić jej stan. Należy rozgrzać silnik i zwrócić uwagę na płynność zmiany biegów oraz brak szarpania. Jazda próbna powinna trwać wystarczająco długo, aby wykryć ewentualne usterki. Warto także skonsultować się z mechanikiem lub specjalistycznym warsztatem.

Skrzynia DSG czy tradycyjna – która lepsza?

Jeśli przestrzegamy zaleceń producenta, skrzynia DSG może zaoferować lepszą dynamikę i komfort jazdy niż tradycyjna skrzynia manualna. Kluczowa jest jednak regularna wymiana oleju oraz wykonywanie przeglądów, aby uniknąć kosztownych napraw.

Wypożyczalnia samochodów to wygodne rozwiązanie dla osób szukających elastycznego transportu na krótki lub dłuższy czas. Szeroki wybór pojazdów, od aut miejskich po SUV-y, pozwala dopasować wynajem do indywidualnych potrzeb, zapewniając komfort i swobodę podróżowania.

Blog

05-02-2025

Opony typu run flat zostały stworzone w celu zwiększenia bezpieczeństwa jazdy. Pozwalają one na kontynuowanie podróży nawet po przebiciu opony. W tym artykule przybliżamy najważniejsze informacje n...

05-02-2025

Przebita opona to problem, który może spotkać każdego kierowcę, niezależnie od doświadczenia. Nierzadko na drodze spotykamy ostre przedmioty, takie jak gwoździe, szkło czy kamienie, które mogą uszk...

05-02-2025

Coraz więcej osób wybiera samochody wyposażone w automatyczne skrzynie biegów. Oprócz tradycyjnych „automatów” w autach stosuje się także skrzynie DSG, które łączą funkcje przekładni automatycznych...

05-02-2025

Skupmy się na przeglądach okresowych, odpowiadając na pytania: co to jest przegląd okresowy? Co obejmuje przegląd rejestracyjny? Czym różni się przegląd techniczny od badania technicznego? Jakie są...

05-02-2025

Ronda turbinowe to coraz popularniejszy typ skrzyżowań, który usprawnia ruch i poprawia bezpieczeństwo na drogach. W tym artykule wyjaśniamy, czym jest rondo turbinowe, jak działa i jakie zasady ob...

Czytaj więcej

Nasze oddziały

Sprawdź dostępne lokalizacje i wybierz najdogodniejszą dla siebie